„S klientem, který má jasnou představu a cíl, se pracuje velmi dobře,“ říká autor nového loga Drtičů Slavo Kišš

„S klientem, který má jasnou představu a cíl, se pracuje velmi dobře,“ říká autor nového loga Drtičů Slavo Kišš
sobota 16.7.2016 | Jan Hochman

Hodonínští hokejisté se od tohoto týdne pyšní sérií nových log. Ta vznikla na základě spolupráce s talentovaným slovenským grafikem Slavo Kiššem. „Spolupráce s hodonínským hokejovým klubem byla skvělá. S klientem, který má jasnou představu a cíl, se pracuje velmi dobře, rychle a snadno,“ pochvaluje si. Jak nová identita jihomoravského klubu vznikala, co autora loga inspiruje v jeho tvorbě nebo jak by podle něj měla současná loga vypadat? Odpovědi na tyto ale i další zajímavé otázky najdete v našem rozhovoru.

 
 

    SIGMA KAPPA BRANDS


Sigma Kappa Brands je portfolio, za nímž stojí talentovaný grafický designér a umělec Slavo Kišš.

Specializuje se mimo jiné zejména na tvorbu sportovních log, dresů a značek.

Jeho klienty jsou profesionální, amatérské či školní týmy, kluby a organizace, ale také jednotlivci z celého světa.

WEB | FACEBOOK | LINKEDIN

Odkud jste a jak jste se dostal ke grafickému designu? Jak dlouho se oboru věnujete?

Pocházím ze Slovenska, kde momentálně žiji a pracuji. Grafickým designem se profesionálně živím již čtvrtým rokem a navzdory tomu, že to někdy opravdu není snadné, mě tato práce těší a naplňuje. Není to však jen mé povolání, ale také má vášeň a hobby.

Patřím tedy k těm šťastlivcům, kteří jsou v tomto směru svobodní a dělají v životě to, co je baví. Je to úžasný pocit. Už od dětství jsem kromě sportování také rád kreslil a inklinoval jsem k umění, takže jsem se, dá se říct, že asi přirozeně, později vydal právě tímto směrem a následně nastoupil i na profesionální dráhu.


Jaký byl klub SHK Hodonín klient?

Spolupráce s hodonínským hokejovým klubem byla skvělá, stejně tak jako vzájemná komunikace. S klientem, který má jasnou představu a cíl, se pracuje velmi dobře, rychle a snadno. Vedení i realizační tým přemýšlí progresivně a inovativně, což je koneckonců vidět i na snaze a práci, kterou v klubu odvádí.


Dostal jste konkrétní zadání nebo jste logo vymýšlel úplně z ničeho?

Klub mě oslovil s konkrétní vizí loga, ale při samotné práci jsem měl absolutní svobodu a důvěru lidí, s nimiž jsem na tomto projektu pracoval.


Jak dlouho proces tvorby nového loga trval?

Pokud si dobře vzpomínám, tak jsme na projektu společně pracovali dva až tři týdny. Šlo to hladce, protože, jak již bylo řečeno, klub věděl, co chce a příkladně to odkomunikoval.


Jak byste logo Drtičů popsal? Čím je specifické?

Je jiné. Nové logo Drtičů je součástí celé rodiny log, které jej podporují a doplňují. Už na první pohled je zřejmé, že je děláno spíše v severoamerickém stylu, než v tom evropském. Když se podíváme na současný trend v marketingu a designu nejen u evropských týmů, ale i v ruské KHL, je to právě tato zámořská kultura.


Co je pro takové logo podstatné? Bez čeho se neobejde?

Logo by mělo, podle mě, být originální a mělo by vyčnívat z řady. Mluvíme tady o logu sportovního klubu a tato loga jsou dost specifické. V mnohých případech nesplňují základní charakteristiku loga, kterou najdeme ve slovníku - a tou je jednoduchost. Často není design sportovního loga jednoduchý, ale myslím si, že by měl být zapamatovatelný a vhodný. Měl by zachytávat určitý postoj, emoci či pocit. Je to však individuální a záleží na tom, co si ten který konkrétní projekt vyžaduje.


S jakým programem jste pracoval?

Na logu jsem pracoval s použitím programů Adobe Illustrator a také s Photoshopem, což jsou, podle mě, momentálně ty nejlepší grafické programy vytvořené pro tento účel, které na trhu najdeme.


„Každý projekt, každé mé logo se „rodí“ na papíře. Grafické programy jsou v procesu používány až ve finální fázi.“


Použil jste, nebo používáte někdy v průběhu vaší práce třeba tužku a papír?

Vždy. Každý projekt, každé mé logo se „rodí“ na papíře. Grafické programy jsou v procesu používány až ve finální fázi.


Jak vypadá váš tvůrčí proces? Máte nějakou filosofii, které se při své práci držíte?

Na tuto otázku není jednoduché odpovědět. Snažím se o daném projektu získat co nejvíc informací a následně nabídnout to nejlepší řešení. Když pracuji na projektu pro sportovní klub, kterým byl například i ten pro hodonínský hokejový klub, snažím se brát ohled především na diváky a fanoušky, pro které logo není jen obrázek. Je to symbol. Ani dres pro ně není jen kus obyčejného oblečení, je to něco víc - je to jejich identita.

Něco, co jim dává pocit příslušnosti ke klubu, pocit sounáležitosti a něco, co je spojuje s jejich „kmenem“. Proto se snažím vytvářet grafickou identitu, emblémy a loga, na která by mohli být fanoušci pyšní a hrdí. Někdy je proto těžké pracovat například na redesignu loga… ne každý fanoušek je totiž ochoten zříci se identity, na kterou si již vytvořil citové vazby.


Jaké fáze vaše práce má?

Po sesbírání co největšího množství informací o daném projektu vezmu do ruky pero a papír a začnu pracovat na samotném designu loga. Přemýšlím, kreslím náčrty, z nichž následně vyberu ty, které se mi líbí nejvíce a ty následně zpracuji ve vektorovém programu. Tam je poté vylepšuji a hraji si s detaily.


Máte nějaké místo nebo čas, kdy vás napadají nejlepší nápady? Kde se snažíte brát inspiraci?

Ne, žádné takové místo nemám. Je to různé. Někdy se podívám na mraky na obloze a najdu tam přesně tu inspiraci, kterou hledám. Jindy prostě dobrý nápad přijde jen tak sám od sebe. Inspirace je všude, samozřejmě i na internetu. Tam je přece všechno. Ale já ji osobně nejraději čerpám v přírodě, kterou miluji. Lesy a hory jsou místa, kde rád relaxuji. Tak se vypnu a „dobíjím se“… a v těchto chvílích přichází i nápady.


„Logo by mělo, podle mě, být originální a mělo by vyčnívat z řadu. V mnohých případech nesplňují základní charakteristiku loga a tou je jednoduchost.“


Čím vším se zabýváte? Návrhy log určitě nejsou vaším jediným směrem.

Specializuji se hlavně na tvorbu sportovních identit, design log a dresů. Kdo zná mou práci, tak ví, že drtivá většina mé tvorby je spjata právě se sportem, ale dělám i design pro zábavní průmysl, esport a gaming. Nějaký čas jsem pracoval i jako designér počítačových her a věnoval jsem se animaci.


Máte nějaké profesní vzory?

Tak určitě (směje se). Je jich hrozně moc. Jsou to hlavně američtí designéři, kteří výrazně ovlivnili mou práci. Vzpomenu možná jen jména jako Ed O’Hara (SME Branding), Dan Simon (Studio Simon), Joe Bosack nebo Eric Rickabaugh. Je jich ale opravdu mnohem, mnohem víc.


Jaký má být podle vás design?

Tohle je určitě věc názoru a vkusu. Myslím si ale, že by měl být hlavně originální, zapamatovatelný, jednoduchý a nadčasový, tak jako i logo samotné.


Na vašem webu najdeme spoustu referencí vaší hotové práce. Kdo jsou nejčastěji vašimi zákazníky? A které zadání pro vás bylo zatím největší výzvou?

Jelikož se věnuji hlavně sportovnímu designu, tak to jsou nejčastěji právě sportovní kluby, týmy ale i individuální sportovci. Jsem perfekcionalista a tak je pro mě každý nový projekt výzvou a to bez ohledu na to, zda se jedná o velký profesionální klub, nebo amatérského sportovce. Vždy se do toho snažím dát všechno a udělat svou práci nejlépe jak umím.


Který projekt vám dal zatím nejvíce „zabrat“?

No, existují klienti, kteří nevědí, co přesně hledají, jsou nerozhodní, nebo se neztotožňují ani s jedním z navrhovaných konceptů, a to je práce na projektu náročná a zdlouhavá. To pak dá člověku opravdu zabrat (usmívá se).

Loga, na jejichž vzniku se Slavo Kišš podílel. Zdroj: sportslogos.net, wikipedia.org, bremont.com


Na co jste ve své dosavadní práci nejvíce „pyšný“?

Ze všeho nejvíc jsem hlavně rád za to, že se dokáži zaměstnáním, které je zároveň i mou zálibou, uživit. Není to jednoduché, a proto jsem hrdý na to, že se mi to zatím daří. Je vícero projektů, na které jsem pyšný. Z těch významnějších bych možná vzpomněl logo pro hokejový klub Tampa Bay Lightning, slavné dostihy Kentucky Derby, nebo logo pro nejstarší jachtařské závody světa America’s Cup.

To jsou projekty, na kterých jsem měl tu čest spolupracovat s týmem designérů ze SME Branding, což je přední americká reklamní agentura z New Yorku. Radost ale mám z každého úspěšného projektu, pokud vidím, že je klient spokojený.


Za Sigma Kappa Brands stojíte jen vy, nebo je vás více?

Sigma Kappa Brands je značka, za kterou stojím sám. Pseudonym „Sigma Kappa“, což jsou v podstatě řecká písmena „S“ a „K“, tedy mé iniciály, jsem používal už v dobách, kdy jsem na internetu začal zveřejňovat své první koncepty log, což bylo asi před osmi lety. Právě v těchto dnech ale pracuji na nové webové stránce a rebrandingu své identity a již brzo budu vystupovat a tvořit pod značkou „SLAVO KISS“.


Máte nějaký profesní sen? Komu byste chtěl například vytvořit nové logo?

Mým snem je vydržet u této práce co nejdéle a zároveň ji dělat dobře, aby mí klienti byli skutečně spokojeni. Já si vlastně už teď žiju svůj sen, takže bych si jen přál, aby trval co nejdéle. Samozřejmě, že je vždycky co zlepšit a já bych byl velmi rád, kdyby kvalita mých prací stále rostla a já bych se i nadále zlepšoval v profesi, kterou prostě a jednoduše miluji.


Děkuji za rozhovor.



 

Tabulka

P Tým Tým Z S B
1. ZNO Znojmo 5 27:10 15
2. HOD Hodonín 6 21:18 12
3. KOP Kopřivnice 6 20:16 10
4. ZNS Žďár nad Sázavou 5 20:17 9
5. VEL Velké Meziříčí 2 8:8 3
6. OPA Opava 5 15:20 3
7. NJI Nový Jičín 5 10:19 3
8. VAL Valašské Meziříčí 4 11:24 2

Hlavní partneři

Město Hodonín KM beta KM Travel Delimax Autorenova SaZ Motičák
 

Partneři

Swietelski MetLife vista car Reality Veselý Lázně Hodonín levier maspro vinný dům repress gapa teza rybářská bašta lesnictví autocenturm glos LS Obchod Podlahy Skočík Soukromá moravská směnárna
 

Mediální partneři

rádio jih Televize Slovácko Hodonínský Deník
 
Copyright © 2003-2021 SHK Hodonín & eSports.cz, s.r.o. | Informace o autorských právech | RSS